El sector del turisme reivindica l’oferta de Lleida per atreure més clients estrangers

L’anunci de més operadors per a l’aeroport d’Alguaire i de nous “packs” per a turistes britànics per a l’estiu ha fomentat el debat sobre l’oferta de turisme a Lleida. En una taula rodona, representants del sector de l’esquí, l’hostaleria, les agències i el ràfting plantegen diverses alternatives de cara al futur.
Turisme · Debat
En un debat sobre oportunitats i dèficits davant de les perspectives de l’aeroport
Elaborar producte · El sector coincideix en la necessitat d’organitzar el producte per atreure possibles futurs clients

La confirmació de l’interès de Thomas Cook, que finalitza avui les operacions d’hivern a Alguaire, a oferir als clients britànics packs d’estiu vinculats al turisme d’aventura al Pirineu obre el debat sobre les opcions a Lleida per fabricar paquets turístics que puguin obrir mercat a Europa. Quatre interlocutors d’un part del sector mostren en aquest diàleg organitzat per SEGRE la seua visió sobre oportunitats obertes i dèficits.
Florido Dolcet (ràfting): Un 20 per cent dels nostres clients són estrangers, sobretot francesos. Però hi ha un boom d’israelians que combinen visites a Aigüestortes, ràfting i excursions en 4×4. És una línia que va en augment i cal estudiar-ho. El mercat mostra que els packs funcionen. Perquè ho facin, el més important és l’atenció al client.
Joaquim Alsina (esquí): A nosaltres ens interessa que el mercat d’estiu funcioni. Crec que la millor promoció és el boca-orella, però el que és clar és que si hi ha un tipus de client que demana alguna cosa organitzada cal oferir-li professionalitat i solucionar problemes. Si un dia tanquen les pistes d’esquí pel temps, l’empresari ha de donar alternatives de lleure.
Florido Dolcet: Tenim el millor riu d’Espanya, el Parc Nacional, el cim més alt de Catalunya (la pica d’Estats), el millor romànic i una bona gastronomia. Tot plegat dóna una personalitat al territori que cal rendibilitzar.
Joaquim Alsina: Als països nòrdics funciona bé l’oferta de recorreguts per la muntanya d’una setmana o rutes de quatre dies.
Celestí Roca (agències de viatges): Els hostalers de Lleida tenen dificultats per donar el preu que precisa el tour operator. Si parlem d’esquí, en comparació amb altres destinacions, falla l’oferta après-ski. Els russos poden demanar un dia d’esquí i un partit del Barça amb sopar inclòs per 3.000 euros. Els britànics es mouen més pel preu, i per això prefereixen Andorra. A més, l’Administració en els últims anys només ha carregat al sector nous costos, cosa que dóna poc marge per ajustar preus. Per què els hotels de Lleida no tenen piscina climatitzada? Perquè a Catalunya obliguen a posar-hi un vigilant.
Florido Dolcet: Les nostres empreses sí que estan a l’altura. És possible que falli el shopping o l’après-ski, però primer cal internacionalitzar i després reorganitzar l’oferta. Les comunicacions són bàsiques, i l’aeroport de Lleida és una porta imprescindible.
Celestí Roca: Per mi, el pack ideal és el que té el preu que el client pot pagar. Hem pagat perquè s’esquïi a Andorra.
J.A. Serrano (hostaleria): No hi estic d’acord. És una inversió amb perspectiva de futur i els actuals clients d’Andorra podrien quedar-se aquí més endavant. L’oferta i la demanda a Lleida hi són, i la possibilitat d’adaptar els preus, també. Però cal donar a conèixer i per fer-ho necessitem l’Administració. Pel que fa a la normativa, pot ser que hagi millorat però no n’hi ha cap altra de tan estricta com la catalana.
Celestí Roca: Crec que també cal dir que l’oferta s’ha d’adaptar a la demanda. No pot ser que museus o esglèsies romàniques estiguin tancats o el comerç no obrin els caps de setmana. Cal canviar coses.
J.A. Serrano: És important que el sector s’adoni que necessitem un intermediari o un mediador per canalitzar l’oferta que pugui vindre.
Florido Dolcet: Tenim l’oferta, només cal organitzar-la i fer-ne promoció. El primer és creure en el que tenim i conscienciar-nos del que pot suposar.
Joaquim Alsina: El turisme implica molts sectors, com el comercial, i tots han de ser conscients que el tracte al client i la professionalitat són primordials.
J.A. Serrano: Una cosa és que hi hagi oferta i l’altra és que atengui les necessitats del sector. Per exemple, podria donar-se com a complement a l’esquí les compres a Lleida ciutat, però per fer-ho cal que els comerços obrin i això només passa en un municipi turístic.

L’OPINIÓ D’ALGUNS INTERLOCUTORS DEL SECTOR

«A l’esquí li interessa que l’oferta turística funcioni també durant l’estiu»
Joaquim Alsina · Gerent ACEM
«Els packs turístics funcionen, però cal oferir al client professionalitat»
Florido Dolcet · President Associació Turisme Actiu Pallars Sobirà
«No hi ha regulació del sector més estricta que la que existeix a Catalunya»
Juan Antonio Serrano · President Federació d’Hostaleria Lleida
«No es poden tancar museus, esglésies i oficines de turisme els caps de setmana»
Celestí Roca · President ILTRIDA Viatges

La Diputació adverteix que l’oportunitat és «única»

Les oportunitats arriben una vegada i si no s’aprofiten, passen de llarg. Aquesta és la visió sobre el moment actual que, en relació amb l’aeroport d’Alguaire i el turisme, té el director del patronat de Turisme de la Diputació, Jordi Blanch. El sector «ha de veure l’oportunitat que té ara de treballar conjuntament» per rendibilitzar el patrimoni cultural, natural i de lleure de Lleida de cara a l’obertura a nous mercats, com l’anglès i el rus, a través de l’aeroport d’Alguaire. «Els tour operators no només volen tindre guanys, també volen que el client quedi content» i això només pot donar-ho «d’una banda, l’Administració, que ha d’assegurar la promoció, les infraestructures, les oficines de turisme o una bona pàgina web. Però, de l’altra, cada empresa del sector». Aquest ha de veure que «per guanyar a llarg termini ha de perdre una mica d’independència» per a la creació de producte. I això s’aconsegueix, opina Blanch, «unint les diferents parts de l’oferta. Per guanyar, els diferents sectors s’han d’ajustar per oferir més pel mateix».

Crònica d’Helena Culleré des de Lleida
Font: SEGRE, diumenge 8 d’abril del 2012 (enllaç)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s