“Packs” i “outlet” turístics disparen l’ocupació però retallen els beneficis

Les ofertes i “outlets” turístics motivats per la crisi i l’auge dels cofres regal amb estades de cap de setmana han disparat l’ocupació dels establiments que s’han abonat a aquest nou canal de venda del producte. Tot i així, també han reduït els marges de benefici, de manera que el sector considera que són una sortida vàlida però parcial.
Turisme · Temporada d’estiu
Els cofres regal suposen fins a un 40% de les reserves i gairebé un 40% de comissió
Internet s’ha convertit en un potent canal de venda d’ofertes turístiques i els portals i cercadors més coneguts programen paquets turístics que suposen, sovint, una rebaixa sobre els preus originals.
Els anomenats cofres regal, que ofereixen diferents promotors, han impulsat l’ocupació als establiments de Lleida, en especial en temporades de baixa ocupació, cosa que el sector veu molt positiva
Irrenunciables · El Patronat de Turisme adverteix que els nous canals de venda són irrenunciables

Caps de setmana per a romàntics al Pirineu de Lleida; rutes d’aventura i esports nàutics per a grups; estades rurals per a famílies; passejades gastronòmiques per a gormands o visites als millors paratges naturals en 4×4 per a espectadors. De tot a tots els preus i amb bones idees amb què obsequiar. Els cofres regal (com ara smartbox o la vida és bella, entre d’altres) i les ofertes que faciliten cada vegada més portals d’Internet a bon preu han revolucionat el mercat turístic. També han obligat el sector a renovar-se per no morir, a incorporar-se als nous canals de venda per no quedar-se amb la publicitat del tradicional boca-orella que ha dominat tradicionalment el sector turístic de les zones rurals.
L’aparició d’aquests nous mètodes de venda ha disparat els nivells d’ocupació de forma genèrica a les comarques de Lleida, especialment durant les setmanes de menys afluència i per als sectors hoteler, rural i de turisme actiu. Josep Maria Roca, de Casa Roca, a la vall de Barcedana, assegura que cada cap de setmana tenen clients que vénen a través d’un cofre regal. «Vam introduir aquesta opció de venda a l’octubre i, per començar, les visites a la pàgina web s’han disparat un 30%. És una bona forma de promocionar-se i hi ha molts clients que una vegada et coneixen acaben repetint.»
També els hostalers hi han vist un filó. Carles Cortina, de l’hotel La Morera de València d’Àneu i portaveu de Les Valls d’Àneu Iniciatives Turístiques, explica que les seues habitacions també s’ofereixen a través de cofres regal des de fa dos anys. «És el que tira i permet augmentar l’ocupació, cosa que en temporada baixa pot suposar un 40% de les reserves.» Tot i així, aquest sistema de venda pot rebaixar el marge de benefici per a l’establiment entre un 30 i un 40% per la comissió que ha de pagar l’hostaler. En aquest punt coincideixen Cortina i Flòrido Dolcet, responsable de l’associació d’empreses d’aventura del Pallars. El turisme actiu també ha recorregut als packs regal, gairebé obligats per «no perdre quota de mercat», afirma Dolcet. «Un cofre d’aquest tipus inclou no només esport d’aventura, sinó també restaurant i allotjament». Els preus s’han d’ajustar i el benefici «baixa fins a un 35 o un 40%». «Tot i així, en èpoques de crisi es busquen ofertes i ens interessen aquest tipus de paquets turístics per omplir en setmanes de temporada baixa (en aquest cas, després de Setmana Santa, entre setmana durant la primavera o, després de la Diada, l’11 de Setembre). La resta de dies, treballem molt bé i intentem mantindre els preus.»
La crisi, de fet, no només ha impulsat les ofertes i els outlets turístics sinó que ha obligat el sector, com a mínim, a mantindre preus mentre la resta de serveis continuen encarint-se. En alguns casos, el PVP fins i tot s’ha rebaixat. Les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística, referides al mes de maig, apunten en aquesta direcció i resumeixen que la crisi ha derivat en un descens de la rendibilitat si més no al sector hoteler. Per exemple, a la Val d’Aran, la facturació diària per habitació ocupada (ADR en les sigles en anglès) va registrar la punta mínima el maig passat, amb 35,81 euros, davant dels 41,42 del mateix mes del 2008, a l’inici de la crisi. També els preus mitjans en temporada alta han baixat, segons l’INE, de 98,14 euros al gener del 2008 a 94,66 al gener d’aquest any. Això suposa un descens d’un 4 a un 14%.
Per al president de la Federació d’Hostaleria, Juan Antonio Serrano, des del 2007 en alguns establiments «i segons les setmanes, els preus han pogut baixar fins a un 35%», sense tindre en compte les ofertes. El director del Patronat de Turisme de la Diputació, Jordi Blanc, destaca que la introducció de nous canals de venda i les noves tecnologies són irrenunciables si el sector pretén mantindre’s vius.
Pel que fa a la rendibilitat, admet que «la crisi ha afectat tot el sector excepte a Barcelona». Una dada com a exemple: la facturació mitjana per habitació ocupada a Catalunya va créixer el 2011 un 3,7%, però al Pirineu i el pla va baixar entre un 4,4 i un 2%.

EVOLUCIÓ DE LA RENDIBILITAT ECONÒMICA DE L’ACTIVITAT HOTELERA

Pirineu i pla
La facturació per habitació ocupada al Pirineu (ADR) s’ha mantingut al llarg de la crisi però ha baixat aquest hivern a causa del mal estat de la neu. Al pla, s’ha reduït clarament prop de nou euros.
Val d’Aran
A Aran també ha descendit la facturació en temporada alta i baixa en relació amb el 2008.
Catalunya
La facturació mitjana a Catalunya és millor que a Lleida. El 2011, va créixer un 3,7%, impulsada per la marca Barcelona. En canvi, en turisme d’interior va baixar entre un 1,5 (Catalunya central) i un 4,8% (Terres de l’Ebre).
Habitació disponible
Les xifres per habitació disponible són més negatives, cosa que incideix en l’ocupació.

LES PERLES DEL DIA

«S’han de buscar nous canals de comercialització per no perdre mercat turístic»
Flòrido Dolcet · President de Turisme Actiu del Pallars Sobirà

Font: SEGRE, diumenge 24 de juny del 2012 (pdf)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s