Turisme actiu i d’aventura en un entorn natural de postal

El 1986 es creava al Pallars Sobirà la primera empresa d’esports d’aventura que oferia la possibilitat de fer ràfting per aigües de la Noguera Pallaresa. Ara, gairebé tres dècades després i quan 5 milions de persones han fet descensos per aquestes aigües braves, les activitats d’aventura són un dels motors econòmics de la zona. L’oferta s’ha diversificat i tot i que el ràfting continua sent el pal de paller, les empreses del sector ofereixen la possibilitat de practicar barranquisme, senderisme, BTT, parapent i piragüisme en un entorn natural de luxe.
La temporada 2013 es preveu excepcional. «Estem en un any de rècord pel que fa a reserves de neu, perquè ha sigut un hivern excepcional. Les reserves tripliquen la mitjana de l’any passat i això ens garanteix una llarga temporada en unes condicions òptimes», com explica Flòrido Dolcet, president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà. El contrapunt negatiu el posa la crisi econòmica, que pot afectar el turisme de proximitat – que suposa el 80% de la quota de mercat -. «Som conscients de la situació econòmica actual i les empreses han optimitzat recursos per poder oferir un servei de qualitat i mantenir les quotes de mercat. Feia 5 anys que estàvem amb preus congelats i aquest any hem hagut de fer lleugers increments, forçats per la desproporcionada pujada de l’IVA (del 8% al 21%), que ha suposat un greuge important per al sector», apunta Dolcet.
Tot i aquestes circumstàncies, la Noguera Pallaresa està considerada el tercer riu més adequat de tot Europa per a la pràctica d’esports d’aventura i això, per si sol, ja garanteix que sigui un pol d’atracció turística.

Motor econòmic

Malgrat la crisi han anat creixent les empreses del sector i aquesta temporada comença amb més de 200 empreses censades, cosa que representa un increment del 20% respecte de l’oferta de l’inici de la temporada de l’any passat. «Tenim una gran varietat d’oferta, tant d’aigua com de terra i d’aire – apunta Flòrido Dolcet -. És una oferta molt atractiva que es concilia perfectament amb l’entorn natural. Som líders en oferta d’activitats d’esports d’aventura, amb una particularitat important, i és que aquestes empreses estan molt arrelades al territori i constituïdes per gent del mateix territori. Això fa que duguin a terme una tasca de reequilibri territorial i de consolidació de llocs de treball de gent que, sense aquesta activitat, potser hauria hagut de marxar de la zona». Els esports d’aventura ocupen a la demarcació de Lleida unes 2.200 persones i el volum de negoci directe supera els 20 milions d’euros, que són 62 milions si s’hi inclou l’impacte en sectors com la restauració i l’hoteleria.

Internacionalització

Ara el gran repte, com apunta el president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, és «guanyar visitants estrangers». «Tenim – apunta – un turisme de proximitat molt consolidat però ens volem obrir a nous mercats. Anglesos i holandesos ja ens han descobert, com els israelians, atrets per la combinació del parc nacional amb els esports d’aventura. Ara aspirem a arribar al turisme rus, un mercat emergent que volem dur de la costa a l’interior».
En aquest camí, el 6 de juny la Seu d’Urgell acollirà el BuyCatalunya, una jornada comercial amb presència de 70 operadors turístics d’Amèrica, Europa i Israel.

Crònica d’Aure Farran
Font: ARA-LLEIDA ACTIVA, 26/05/2013 (pdf)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s