El Pirineu denuncia que l’Eix Pirinenc acumula 14 anys sense obres de reforma

L’Eix Pirinenc, la carretera dissenyada per unir les valls del Pirineu, espera des de fa catorze anys una reforma total als trams de Lleida i Osca. Ahir van començar les obres per reposar un pont destrossat per les riuades i els alcaldes denuncien que és «indigne» que la N-260 tingui qualificació de via nacional pel seu mal estat. · Infraestructures · Carreteres · Comencen els talls de trànsit per substituir un petit pont danyat per la riuada

El ministeri de Foment va iniciar ahir la reposició del pont de Malpàs, a l’Eix Pirinenc a l’altura del Pont de Suert, l’estructura del qual va quedar severament danyada per les riuades del 18 de juny; uns treballs que van tornar a recordar el lamentable estat en què es troba aquesta carretera dissenyada per unir totes les valls del Pirineu des de Girona fins a Osca passant per Lleida. Els alcaldes recorden que el Govern central va finalitzar la reforma i condicionament del tram entre Senterada i Xerallo al novembre del 1999 (fa catorze anys) i, des d’aleshores, poc més s’ha sabut de noves obres a Lleida excepte alguns pegats, estudis informatius per salvar amb túnels els ports de Perves i Viu de Llevata; un avantprojecte per construir una variant entre Adrall i Canturri, i el que semblava que anava de debò (la variant de Gerri) s’ha descartat i ara s’executarà una ampliació de la travessia actual, un coll de botella. I el tram aragonès està en una situació similar, mentre que a Girona és, des de fa anys, una autovia entre Besalú i Olot.
Les obres que van començar ahir comportaran la substitució del pont de Malpàs. Serà una inversió de 138.512 euros per a uns treballs que comportaran el tancament de la carretera en aquest punt fins al 4 de setembre. Una xifra ínfima comparada amb les desenes de milions que, recorden els alcaldes del Pirineu, necessita la N-260 per a la seua millora integral, que queda pendent com passa amb el tram entre Xerallo i el Pont.
Els ajuntaments, en aquest sentit, van tornar a denunciar la «deixadesa» de la carretera. «No està practicable», va dir el delegat de la Generalitat al Pirineu i alcalde del Pont, Albert Alins (CiU). «Hi ha esquerdes a la calçada i el ferm no s’aguanta. En fi, el nom de carretera nacional és indigne per a la N-260», va explicar Llàtzer Sibís, primer edil de Sort i president del Sobirà. «Tot està pendent de fer», va recordar Albert Batalla, de la Seu. El president de la Diputació, Joan Reñé, va dir que no és «només l’Eix Pirinenc», també «falten la connexió a Tarragona, l’autovia a Aran i altres millores». La diputada lleidatana del PSC al Congrés, Teresa Cunillera, va advocar per «un acord entre tots per trobar una solució a la N-260».
Per la seua part, la subdelegació del Govern va explicar que hi ha 8,9 milions d’euros per al manteniment de l’Eix Pirinenc i altres carreteres aquest any. Així mateix, va recordar que s’ha aprovat l’ampliació de la travessia de Gerri i que aquest any s’iniciarà el tram de l’autovia a Aran entre Lleida i Rosselló.

Com estan els trams de Lleida?

Entre Puigcerdà i la Seu presenta un estat acceptable. De la Seu a Sort, diuen els alcaldes, hi faltaria una àmplia reforma. De Sort a Xerallo està renovat (tret de la travessia de Gerri). De Xerallo al Pont és «deficient».

DADES

138.512 euros
És el que costarà la substitució del pont danyat per les riuades, les obres del qual van començar ahir.
13 milions
És el que va suposar construir l’últim tram totalment renovat, el 1999, entre Xerallo i el Pont de Suert.
1.700 milions
L’actual ministra de Foment, Ana Pastor, va admetre que reformar tot l’Eix entre Girona i Osca costaria aquesta xifra.

LES CLAUS

L’avanç dels anys 90
L’exministre Josep Borrell va impulsar la millora de la N-260 a Collegats i el PP va seguir entre la Pobla i Xerallo.
Catorze anys amb pegats
El tram Senterada-Xerallo va ser l’última gran inversió a l’Eix Pirinenc a Lleida. Va obrir al novembre del 1999.
El canvi de Gerri
La variant de Gerri, paralitzada per les retallades, i amb un traçat que els veïns van rebutjar, no es farà. Al seu lloc s’ampliarà la travessia.

Crònica de Jordi Gabernet i Lorena Metaute des d’El Pont de Suert
Font: SEGRE, dimarts 27 d’agost del 2013 (pdf)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s