L’ocupació turística cau un 15% del gener al juliol a Lleida tot i que a l’agost arriba al 85%

Turisme · Balanç · Segons un estudi de la UdL, que constata els mals resultats pel mal temps d’hivern i primavera i les riuades del juny · Diputació i Federació d’Hostaleria confirmen la pujada d’aquest últim mes

La crisi econòmica i la seua incidència en el consum de les famílies, que afecta els dos principals mercats turístics de Lleida, el català i l’espanyol; el mal temps en hivern i primavera rematat amb les inundacions del 18 de juny, els baixos preus d’altres destinacions i el fet que el turisme de negocis, fires i comerç no acabi de tirar són les causes de la caiguda en més d’un 15% en l’ocupació en els 7 primers mesos de l’any respecte al mateix període del 2012. Al juliol els viatgers allotjats en hotels, càmpings, cases rurals i apartaments van ser de 98.564 persones, gairebé un 20% menys respecte al mateix mes de l’any passat. Així ho reflecteix un estudi del departament de Geografia i Sociologia de la Universitat de Lleida dirigit per Francisco Pascual sobre l’evolució turística entre l’1 de gener i el 31 de juliol del 2013 (vegeu el desglossament).
No obstant això, al mateix estudi adverteix del punt d’inflexió que pot suposar l’agost en aquesta evolució negativa i, efectivament, les dades d’ocupació d’aquest últim mes contraresten aquesta tònica. Tant el director del Patronat de Turisme de la Diputació, Jordi Blanch, com el president de la Federació d’Hostaleria de Lleida, Juan Antonio Serrano, van confirmar ahir els bons resultats amb una ocupació mitjana d’un 85% a les àrees turístiques durant el pont de la Mare de Déu (15 al 18) i una mitjana global que arriba al 70% durant tot el mes a les comarques de muntanya. A Aran, la conselhèra de Turisme, Anna Díaz, va remarcar que l’ocupació a la Val, la més afectada per les riuades, ha sigut millor que el 2012 superant en un 15% els resultats de la primera quinzena gràcies, en part, al turisme solidari (vegeu SEGRE del 28 d’agost). Les esglésies romàniques de la vall de Boí han rebut 38.238 visites. L’afluència de l’agost, igual que la de l’any passat, ha suavitzat la davallada del juliol.

Més de 300.000 serveis en el turisme actiu

Els resultats d’agost també han sigut satisfactoris per als esports d’aventura. El president del sector al Sobirà, Flòrido Dolcet, va indicar que de les 600.000 activitats efectuades a Lleida, el 50% de serveis s’han fet al Sobirà, la qual cosa implica un bon balanç. Va destacar la importància de poder superar la recessió dels últims anys i avançar en la internacionalització dels clients.

Nous hàbits i creix el turisme de proximitat

Segons l’estui de la UdL, les famílies fan vacances més curtes i una despesa menor. Van a segones residències, a cases d’amics o familiars i no paguen per allotjar-se. En els últims anys s’està vivint una ràpida expansió del turisme de proximitat que no pernocta però fa visites, entra a monuments, menja i compra records. Quant als càmpings, l’ocupació del mes d’agost també va ser millor que l’any passat.

LES CLAUS

Valoració
Les dades de l’INE constaten que les persones allotjades al juliol a Lleida van ser 98.564, un 19,9% menys respecte al juliol del 2012. De l’1 de gener al 31 de juliol del 2013 es van allotjar en hotels, càmpings, cases de pagès i apartaments 499.096 persones, la qual cosa significa una caiguda del 15,2% respecte al 2012. En els 6 primers mesos del 2013 les pernoctacions van ser 1.163.944, un 14% menys que el mateix període de l’any passat.
Destinació
Entre gener i juliol d’aquest any, els viatgers catalans i espanyols allotjats a Lleida van ser 415.408, un 16% menys que el 2012, mentre que el d’estrangers va ser de 83.688, la qual cosa ha suposat una reducció d’un 11% respecte al mateix període.

Crònica de María Molina des de Lleida
Font: SEGRE, diumenge 1 de setembre del 2013 (pdf)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s